استارتاپ دیجیکالا بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین

159
5/5 - (1 امتیاز)

استارتاپ دیجیکالا بزرگ‌ترین استارتاپ فروشگاهی آنلاین ایران در مجله تخصصی همه چی شو.

دیجیکالا بزرگترین استارتاپ فروشگاهی آنلاین:

که روزانه بیش از ۵،۴ میلیون بازدیدکننده دارد و ۸۵ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده‌ است.

یکی از بزرگترین خرده‌ فروشی‌های آنلاین در خاورمیانه است.

بنا بر آمار منتشر شده تا اوایل سال ۱۴۰۰ در این بستر بیش از ۴ میلیون کالای مختلف توسط ۱۶۰ هزار فروشنده برای فروش عرضه شده‌ است. ظرفیت پردازش ۶۰۰ هزار کالا در روز را دارد. مدل کسب‌ و کار دیجیکالا یک آمیختگی از بازارگاه مجازی و خرده‌ فروشی است.

سایت دیجیکالا

جدول اطلاعات استارتاپ دیجیکالا:

نوع: خصوصی
بنا نهاده: بهمن ۱۳۸۵
بنیانگذاران: حمید و سعید محمدی
دفتر مرکزی: تهران، ایران
محدودهٔ فعالیت: تجارت الکترونیک، فروشگاه اینترنتی
مدیر عامل اجرایی: حمید محمدی
تعداد کارکنان: ۸۲۰۰ (خرداد ۱۴۰۰)

استارتاپ دیجیکالا

به غیر از فروشگاه آنلاین، زیرمجموعه‌های دیجیکالا شامل:

  • دیجی‌استایل (پوشاک)،
  • فیدیبو (کتاب الکترونیک)،
  • دیجی‌ پی (فین‌تک)،
  • دیجی‌ نکست (نوآوری)،
  • دیجی‌ کلاب (تشویق مشتریان وفادار)،
  • دیجی پلاس،
  • کمدا،
  • پیندو،
  • دیجی‌ اکسپرس،

سعید و حمید محمدی، هم بنیانگذاران دیجیکالا.

حمید و سعید محمدی دربارهٔ چرایی راه‌اندازی شرکت دیجیکالا اعلام کردند که در سال ۱۳۸۴، هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند و پس از جستجو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین دلخواه را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما پس از چند روز، پی بردند که لنز روی دوربین، دست دوم و تعمیر شده است. این رویداد، انگیزهٔ نخستین ایجاد فروشگاهی مطمئن که اطلاعات درستی به کاربران بدهد را در ذهن آن‌ها ایجاد کرد. برادران محمدی در سال ۱۳۸۵، دیجیکالا را بنیان گذاشتند.

سرمایه گذاری استارتاپ دیجیکالا:

دیجیکالا با سرمایهٔ شخصی اولیه ۲۰ میلیون تومانی حمید و سعید محمدی شروع به کار کرد. شش سال پس از بنیان‌گذاری، با جذب سرمایه‌گذار وارد فاز بعدی گسترش کسب‌وکار خود شد. شرکت خصوصی ایرانی سرآوا پارس در سال ۱۳۹۱ سرمایه‌گذاری در دیجیکالا را آغاز کرد.

راند دوم سرمایه‌گذاری دیجیکالا سال ۱۳۹۴ با جذب سرمایه یک صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت (IIIC) آغاز شد. بر پایه گزارش ۱۰۰ روزه دولت، دیجیکالا از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ فرایند جذب سرمایه را از طریق IIIC و به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در قالب افزایش سرمایه و در ازا ۲۱ درصد سهام آغاز کرد. این فرایند جذب سرمایه با گرفتن مجوز سرمایه‌گذاری خارجی، از سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران کامل شده‌ است.

دیجیکالا همچنین با مشارکت در برگزاری جشنواره با هدف توانمندسازی معلولین برای ورود به حوزه کسب و کار برگزار گردید، در راستای ارتقای سازوکار اشتغال حمایت شده با سایر شرکت‌های نوپا ایرانی نظیر اسنپ و همچنین شرکت‌هایی نظیر کاله در کنار مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد قرار گرفت. به دنبال نابسامانی اقتصادی در تابستان ۹۷ این شرکت مجبور به تعدیل ۱۷۵ نفر از ۲۴۰۰ نفر پرسنل خود شد. در حال حاضر تعداد کارکنان دیجیکالا بیش از ۸ هزار نفر است برنامه دیجیکالا در سال ۱۴۰۰ رشد تعداد همکاران تا ۱۰ هزار نفر است.

بخش‌های دیجیکالا:

استارتاپ دیجیکالا

سایت دیجیکالا

دیجیکالا از ابتدا تنها کالاهای دیجیتالی و الکترونیکی را به شکل آنلاین به فروش می‌رساند. تا اینکه از سال ۱۳۹۳ از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتال کالا تغییر استراتژی داد و از آن پس، به فروشگاه آنلاین کالا در همهٔ دسته‌های کالایی تبدیل شد.

کالاهای دیجیتال، هنری، لوازم آرایشی، بهداشتی و سلامت، خودرو، ابزار و اداری، مد و پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، کتاب، نوشت‌افزار، اسباب بازی، کودک و نوزاد و تجهیزات ورزش و سفر در این فروشگاه قابل دسترسی هستند. سوپرمارکت دیجیکالا نیز در تیرماه تابستان ۱۳۹۷ با پیوستن روکولند به این مجموعه افزوده شده‌ است. گروهی از کالاهای فروشگاه، دارای گارانتی شرکتی هستند و برخی دیگر تنها هفت روز گارانتی دیجیکالا را دارند که شامل تعویض یا پس گرفتن کالا در شرایطی مشخص می‌شود. بیشتر کالاها دارای توضیحات، نقد و بررسی هستند و کاربران می‌توانند دیدگاه و امتیاز و نقد خود را دربارهٔ هر کالا برای دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

دیجیکالا در سال ۱۳۹۵ از مدل تجاری بازارگاه (Market place) رونمایی کرد.

این پلتفرم این امکان را فراهم می‌کند که فروشندگان، تولیدکنندگان، فروشندگان عمده، شرکت‌ها، بازرگانی‌ها و خرده‌ فروشان کالا از زیرساخت‌های دیجیکالا برای عرضهٔ کالاهای خود به مشتریان استفاده کنند.

پارس وب سرور
جایگاه تبلیغاتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.